پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید | پیش‌بینی مهم از بازار طلا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی چهار روز آینده قیمت قطعی و علی الحساب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد | چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سیگنال رکود در بازار مسکن مشهد | بازار مسکن تا چه حد ظرفیت کاهش قیمت دارد؟

  • کد خبر: ۱۷۰۵۴۰
  • ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
سیگنال رکود در بازار مسکن مشهد | بازار مسکن تا چه حد ظرفیت کاهش قیمت دارد؟
بازار مسکن به تبع بازار ارز که چند وقتی است روند کاهشی قیمت را در پیش داشته است، این روزها در رکود به سر می برد. خریداران در انتظار ریزش قیمتها  و فرشندگان حاضر به فروش در شرایط نزولی نرخ دلار ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار مسکن به تبع بازار ارز که چند وقتی است روند کاهشی قیمت را در پیش داشته است، این روز‌ها در رکود به سر می‌برد. خریداران در انتظار ریزش قیمت‌ها و فرشندگان حاضر به فروش در شرایط نزولی نرخ دلارندارند. اگرچه که به گفته کارشناسان نباید زمین و ملک کالای سرمایه‌ای محسوب شود، اما زمین هم در کنار دلار و سکه به عنوان حفط ارزش پول مطرح است.

دلایل تاثیر گذار در قیمت مسکن

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز، درباره آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در استان، گفت: در طرح نهضت ملی مسکن سهمیه استان خراسان رضوی برای چهار سال حدود ۳۹۰ هزار واحد تعیین شده که وزارت راه و شهرسازی به استان ابلاغ کرده است.

وحید داعی در ادامه گفت: تا این لحظه عملیات اجرایی تعداد ۸۱ هزار واحد آغاز شده است که از این تعداد، به‌ترتیب ۲۸.۰۳۱ واحد در بخش خودمالکی، ۱۴.۹۴۹ واحد گروه ساخت دولتی و ۴.۴۴۴ واحد بنیاد ساخت و ۳۱.۳۰۲ واحد به شکل انبوه‌سازی و ۲.۳۰۰ واحد بازآفرینی شهری در حال اجرا است.
وی ادامه داد: تاکنون ۴۲۸.۸۰۰ نفر در سامانه ثمن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۱۲.۷۲۴ نفر به مرحله تأیید نهایی رسیده‌اند و ۲۶.۲۲۱ نفر برای واریز وجه اولیه اقدام کرده‌اند.

بازار مسکن تحت تاثیر افزایش قیمت مصالح به چه سمتی می‌رود؟

افزایش سرسام آور مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که بر بهای تمام شده مسکن در کنار سایر آیتم‌ها تاثیر گذار بوده است و همین امر شاید از کاهشی که انچه که در انتظار علاقمندان به این بازار است را عملیاتی نکند.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان با اشاره به وضعیت نامناسب بازار مصالح ساختمانی، اظهار کرد: باوجود آن که طی ۳ ماه اخیر اتفاقی در بازار‌های اقتصادی روی نداده، اما در بخش مصالح ساختمانی با رشد قیمت‌های متوالی مواجه هستیم. در یک نمونه قیمت بتن آماده نسبت به زمستان سال قبل ۲ برابر شده است.

فرشید پورحاجت یادآورشد: بهمن سال گذشته قیمت هر مترمکعب بتن حدود ۹۰۰ هزار تومان بود که امروز به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. این قیمت بدون محاسبه هزینه پمپ بتن و مواد افزودنی بتن است که آنرا نیز به صورت جداگانه از سازندگان مسکن دریافت می‌کنند.

در همین حال، نعمت الله ظریف، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با شهرآرانیوز دراین باره گفت: در بحث مسکن ما با گرانی نهاده‌ها و اقلام ساختمانی و حتی خدمات دولت مواجه هستیم. عوارض مختلفی که شهرداری‌ها و تامین اجتماعی از ساخت و ساز‌ها میگیرد هزینه تمام شده را بالا برده است. به طوریکه به جای اصلاح ساختار‌ها و مدیریت منابع، از ۲۰ اسفند، ۵ درصد دستمزد ماهانه کارگر عوارض تعرفه تامبن اجتماعی تعیین شده است که نسبت به دوره قبل ۳۰ برابر شده است. در حالیکه قانون گذار ۴ درصد عوارض دستمزد روزانه کارگر را مبنای محاسبه گذاشته بود.

عضو انجمن انبوه سازان استان خراسان رضوی گفت: مصالح ساختمانی مثل آهن و میلگرد هم فوق العاده گران شد. در شش ماه دوم سال گذشته حمل و نقل مصالح اعم از جرثقیل ها، لیفتراک و.. حدود ۳ برابر شد. این موارد همه در بهای تمام شده تاثیر می‌گذارد. امسال دستمزد کارگر ۲۷ درصد اعلام شد و بازهم جامعه کارگری موافق نبود که هم خوانی با تورم ۶۰ درصدی بازار ندارد. در کنار آن هزینه‌های انرژی هم افزایش یافت. در کنار افزایش نهاده‌های اولیه ساختمانی که سازنده هم در تولیدش این هزینه‌ها را لحاظ می‌کند مشکلات تسهیلات بانکی نه برای سازنده و نه برای مصرف کننده کارساز نبوده است.

سیگنال رکود در بازار مسکن مشهد

محمدعیدی، رئیس اتحادیه املاک مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: بازارکنونی بازار رکود است، اگر بحث کاهش قیمت مطرح می‌شود در حال حاضراصلا خرید و فروشی انجام نمی‌شود. 

به گفته وی، این رکود احتمال افت قیمت را هم به دنبال دارد و با توجه به اینکه ارز هم در حال فروکش قیمت است. شاهد کاهش قیمت‌ها می‌توانیم باشیم.
وی با تاکید بر اینکه رکود در بازار حاکم است گفت: خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت مسکن هستند. فروشندگان هم ان دسته که پول لازم هستند زیرقیمت ملک خود را می‌فروشند، اما اکنون، چون تقاضا نیست رکود حکم فرماست.
عیدی ادامه داد: بخش مسکن متفاوت با سایر بازار‌ها که در حال واحد صعود ورکود خود را نشان می‌شود، است. تغییر بازار مسکن تا حدودی زمان بر است. اما اگر در واقع کاهش نرخ ارز و تثبیت آن رقم بخورد قائدتا مسکن هم از شرایط تبعیت می‌کند.

آغاز بازرسی از بنگاه‌های املاک در خراسان رضوی

 این رکود در حالیست که نظارت‌ها بر موضوع مسکن بیش از پیش شدت گرفته است. مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: از زمان ابلاغ مصوبه جلسه شورای عالی مسکن، با تشکیل کارگروه نظارت بر بازار مسکن در سراسر استان، اکیپ‌های گشت مشترک برای بازرسی از مشاوران املاک تشکیل شده است. این اکیپ‌ها روزانه طی ۲ نوبت صبح و بعدازظهر بازار مسکن را رصد و با متخلفان برخورد می‌کنند.

سیدمرتضی مدنی تاکید کرد: استمرار این اقدامات و بازرسی‌ها موجب کاهش قیمت مسکن و سامان‌دهی اجاره‌بها خواهد شد و با عنایت به دستورات ریاست سازمان تعزیرات حکومتی، به شعب مرکز استان و شعب مستقر در شهرستان‌ها اعلام شده است که این نوع پرونده‌ها باید خارج از نوبت و با قید فوریت رسیدگی شوند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: بر اساس بررسی‌ها، عموما مبنای افزایش قیمت در بازار مسکن واسطه‌ها و دلالان هستند. از همین رو از مردم تقاضا می‌شود با تماس با سامانه ۱۳۵ ما را در شناسایی این متخلفان یاری رسانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->